“Ik was gevangen en jullie kwamen naar Mij toe”

Sommige opdrachten van Jezus staan letterlijk wat verder van je af. Het bezoeken van gevangenen bijvoorbeeld. Waarom zouden we op bezoek gaan bij slechte mensen, die erge dingen hebben gedaan? Wij zijn juist blij dat ze veilig achter hoge muren zijn weggestopt, ver buiten ons zicht. Aan het oog van de samenleving onttrokken.

Raar eigenlijk dat Jezus van ons vraagt om deze groep niet te vergeten. Ze zitten er toch echt niet voor niets! Misschien toch niet zo raar als je naar Jezus’ eigen leven kijkt. Hij trok zelf vaak op met mensen, die uit het hart van de samenleving waren weggeduwd. Melaatsen, die buiten de stad moesten wonen en waar iedereen met een grote boog omheen liep. Maar ook prostituees en corrupte belastingambtenaren zag hij staan. Hij was immers niet gekomen voor gezonde, maar voor zieke mensen, zoals hij zelf zei. “De gevangenen verlossen’ moet tegenwoordig vooral vertaald worden in “de gevangenen geestelijke steun schenken”. Dit kan bijvoorbeeld al door iets simpels als het sturen van een kaartje.