Wilt u contact met de Werkgroep Tiel. Gebruik dan het contactformulier.

WAAROM ZIJN WIJ ER?

Armoede kan iedereen overkomen. In Tiel leeft naar verhouding met andere plaatsen een grote groep mensen met een kans op armoede en schulden. Één op de drie inwoners heeft moeite om financieel rond te komen. En het oplossen van deze geldzorgen lukt meestal niet alleen.

In Tiel zijn vele organisaties die de gevolgen van armoede, vaak als deelnemer aan het Tielse ArmoedePact, willen aanpakken.  Een van deze is onze kleine groep vrijwilligers die samen de Caritas Werkgroep Tiel van de Caritas Betuwe West vormen. Onze opdracht, namens de RK Dominicus geloofsgemeenschap, is om actief het voor armoedebestrijding beschikbare geld verantwoord en bij voorkeur volledig te besteden. Het moet zijn weg vinden naar mensen in nood en naar de maatschappelijke organisaties die hen steunen. De nadruk ligt bij individuele hulp; gerichte, lokale hulpverlening voor mensen die tussen wal en schip dreigen te geraken.

Wij richten ons daarbij op de hele samenleving, gelovig of niet. De medemens in nood staat centraal. Vaak gaat het om dringende situaties; noodgevallen waarvoor andere hulpverleners op dat moment geen mogelijkheden hebben. Onze financiële hulp is in principe eenmalig en erop gericht deze mensen weer snel op weg te helpen. We begrijpen hun stress en we willen ze binnen onze mogelijkheden met geld en de aankoop van benodigde spullen helpen.

Uiteraard beseffen wij dat het geven van geld meestal maar een deel van de oplossing is. Persoonlijke aandacht en begeleiding door professionele hulpverleners en andere vrijwilligers blijft vaak hard nodig. Zo kan onze lokale pastoraatsgroep die te bereiken is via het parochiecentrum een luisterend oor bieden. Klik HIER voor een overzicht van de mogelijk hulp in de gemeente Tiel.

WAAR ZIJN WIJ ACTIEF?

Tot het werkgebied van onze Caritas Werkgroep behoren de volgende kernen:

• Tiel
  • Kerk-Avezaath
  • Wadenoijen
  • IJzendoorn
  • Zennewijnen

HOE ONS TE BEREIKEN?

Mocht u mensen kennen, die hulp nodig hebben, katholiek of niet, aarzel dan niet om contact ons op te nemen. We werken anoniem, maar via een bericht aan de parochie of gebruik het contactformulier en we komen we in actie.

EN DAN? HOE WERKEN WIJ?

Ondanks dat we snel actie willen nemen, kijken we goed naar elke aanvraag. Het is immers geld door de gemeenschap voor dit doel bijeengebracht. Onze uitgaven moeten we kunnen verantwoorden. Het is daarom zeer prettig als bij de aanvraag een toelichting of een advies van een deskundige zit. Als we het verzoek niet begrijpen, stellen we vragen ter verduidelijking. Soms verwijzen we door naar andere organisaties binnen ons netwerk.

De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat onze hulp een positief effect kan hebben. Dit geeft ons de voldoening om ons werk voor de medemens op de huidige wijze voort te zetten.