november 2019 Maurik,

Elk jaar gaan Maurikers met en zonder migratieverleden met elkaar aan tafel. In de Sint Maartenskerk in Maurik zijn de Tafels van Hoop gedekt. Velen van de 70 bezoekers namen iets mee uit de keuken van hun eigen land van herkomst. Dat waren er acht. De meeste mensen hebben iemand ontmoet, die ze nog nooit eerder ontmoet hadden. Zelf zat ik met een gezin uit Aleppo aan tafel, een stad die ik elf jaar geleden zelf heb bezocht. Het was gezellig. We zullen elkaar zeker groeten als we elkaar op straat tegenkomen.

Dom toevallig was er iemand jarig. We zongen een Nederlandstalig “lang zal ze leven”. Mensen uit Congo en Kroatië zongen daarop ‘hun’ verjaardagslied.

De Tafel van Hoop is een initiatief van de Rooms-katholieke en de Protestantse geloofsgemeenschap in Maurik. Marianne van Amelsfort en Ds. Simon de Kam waren dit jaar gastheer en gastvrouw. Financieel is deze Tafel van Hoop mede mogelijk gemaakt door de Caritas Maurik

Ed van de Moosdijk

Diaconale werker